KONCEPCJA MARKETINGOWA WŁASNEJ DZIAŁALNOŚCI
- CHARAKTERYSTYKA PRODUKTU
- Proszę scharakteryzować swój produkt(-y) jako towar lub usługę, ewentualnie kombinację tych elementów (klasyfikacja ofert produktowo-usługowych)!
Usługa : kurier miejski - dostarczanie drobnych przesyłek , listów i załatwianie spraw w imieniu klienta na terenie lokalnym - obszar miasta. Przykładowo - chcąc dostarczyć fakturę czy też pismo z jednego końca miasta na drugi - firmie lepiej będzie opłacało się skorzystać z naszych usług ; zamawiając kuriera miejskiego niż delegować zadania pracownikowi, kontrolować jego czas pracy i rozliczać go.
Przykład firmy podobnej : EMPE - kurier.krakow.pl
- Jeżeli jest to towar, to proszę scharakteryzować ze względu na takie kryteria, jak: częstotliwość zakupu, stopień namysłu przy zakupie.
nie dotyczy
- Jeżeli jest to usługa to proszę ją scharakteryzować ze względu na następujące kryteria: udział sprzętu i ludzi, niezbędny stopień kwalifikacji, obecność klienta, charakter odbiorcy, cel działalności!
Udział sprzętu i ludzi: 1 pakowne auto ( np. Citroen Berlingo )
Stopień kwalifikacji : prawo jazdy kat. B oraz znajomość topografii regionu
Obecność klienta: przy nadaniu przesyłki
Charakter odbiorcy : Głównie firmy ( sektor B2B - usługi dla biznesu )
Cel działalności: Obniżenie kosztów załatwiania spraw formalnych
- Jak przedstawiałby się nasz produkt przy zastosowaniu takich technik kreowania nowych produktów jak: modyfikacja cech, nowe połączenia, nowe konteksty, kontrastowe założenia?
Po modyfikacji :
- można wprowadzić innowacje, np. zamawianie kuriera przez internet
- można spróbować obniżyć koszt finalny usługi , dzęki zamianie samochodu na skuter w czasie letnim
- Jakie korzyści odniosą klienci z nabycia produktu? Jaką główną potrzebę lub motyw będzie zaspokajał produkt? Jakie są główne cechy, funkcje i zalety naszego produktu?
Korzyści :
- obniżenie kosztów działalności w zakresie dostarczania przesyłek
- ekspresowy czas realizacji dostarczenia przesyłek
- nie trzeba wysyłać pracowników firmy i kontrolować ich
- przy stałych umowach możliwość ustalenia cen dla klienta kluczowego
- Jaki element produktu (w przypadku produktów złożonych) będzie najważniejszy dla naszych klientów? Co będzie główną atrakcją i magnesem dla klientów RDZEŃ PRODUKTU?
Szybkość dostarczenia oraz mobilność
- Jakie podstawowe (minimalne) świadczenia zaoferuje firma w celu zaspokojenia zasadniczych oczekiwań klientów PRODUKT PODSTAWOWY?
- Jakich świadczeń, cech i warunków nabywcy zwykle oczekują (spodziewają się) kupując tego typu produkt?
- bezpieczeńśtwo ( dostarczenie przesyłki w stanie nienaruszonym )
- informacja ( np. monit SMS lub też telefon - potwierdzenie odbioru przesyłki przez klienta )
- czas ( ważny jest czas realizacji , firma prędzej zamówi kuriera, który dostarczy towar w ciągu 3 godzin niż na drugi dzień roboczy ) .
- Jakie dodatkowe świadczenia zaoferuje firma w celu przekroczenia zasadniczych oczekiwań klientów – uatrakcyjnienia swojej oferty i przyjemnego zaskoczenia klientów, a nawet wprawienia ich w zachwyt? PRODUKT POSZERZONY
- monitorowanie przesyłki przez internet po wpisaniu kodu nadania ( innowacyjność )
- powiadomienie SMS ( o dostarczeniu przesyłki )
- gadżet firmowy ( rozdawanie prezentów - gadzetów z logo firmy w celu przekonania o jej wartości )
- Jakie kolejne świadczenia firma mogłaby ewentualnie zaoferować w przyszłości w celu dalszego uatrakcyjnienia swojego produktu? PRODUKT POTENCJALNY/PRZYSZŁOŚCI
- np. modyfikacja produktu ( specjalna usługa; przesyłka nocna ) lub też do intercity - pomiędzy większymi miastami w ciągu 1 dnia
- Jakie elementy zarządzania jakością firma będzie stosować?
- wywiad z klientami ( osoba z zewnątrz zadzwoni do klientów i zapyta o jakość obsługi klienta, np. czy pracownik był pomocny, kulturalny , uprzejmy )
- obserwacja i monitorowanie konkurencji ( obserwacja jest najlepszym rozwiązaniem, aby polepszać jakość świadczonych usług, ucząc się od konkurencji )
- Jakie elementy zarządzania wydajnością firma będzie stosować?
- używanie GPS’ów w celu szybkiego dotarcia do celu , minimalizacja kosztów zużycia paliwa
- CHARAKTERYSTYKA POLITYKI CENOWEJ
- Jakie będą główne składniki kosztów prowadzenia działalności? Które z nich będą miały charakter stały, a które zmienny? Jaki będzie orientacyjny poziom kosztów?
Koszty stałe:
Ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (ZUS) : ~ 350 zł / miesięcznie
Utrzymanie pojazdu ( OC, eksploatacja ) : ~ 1 000 zł / rocznie
Księgowość: ~ 200 zł / miesięcznie
Reklama: ~ 300 zł / miesięcznie
Koszty zmienne:
Koszty paliwa
*Nie są brane pod uwagę koszty zatrudnienia pracownika, ponieważ na początku będe zajmować się tym sama ( samozatrudnienie ) . Dopiero po osiągnięciu rentowności oraz nadwyżki finansowej zamierzam zatrudnić pracownika.
- Jakiego rodzaju strategię cenowo-jakościową względem produktów i cen konkurencji firma przewiduje?
Strategia stałej ceny na terenie całego miasta ( prostota , np. 25 zł / usługa ) , co prawda będą to różne odległości, ale uśredniając wszystkie zlecenia - cel biznesowy zostanie osiągnięty
- Jakie warianty różnicowania cen są przewidywane? Jakie dostrzegamy sens biznesowy dla strategii cen jednolitych lub strategii cen zróżnicowanych?
Różnicowanie cen poprzez dopłate za opcje dodatkowe ( np. powiadomienia e-mail, sms ) + dostawa w tempie ekpresowym ( do 1 godziny ) , załatwienie spraw w urzędzie ( sprawy nietypowe ) ,np. zakupy w sklepie - > dopłata extra do ceny regularnej
- CHARAKTERYSTYKA LOKALIZACJI/DYSTRYBUCJI
- Jakimi kanałami (przy pomocy jakich ogniw – osób, instytucji) zapewnimy sobie przepływ głównych strumieni rynkowych? Jaki charakter będą miały wykorzystywane kanały (krótkie, długie, szerokie, wąskie)?
Kanał dystrybucji : wąski
KLIENT (nadaje przesyłke ) -> KURIER ( pośrednik - przewoźnik ) -> KLIENT DOCELOWY ( odbiera )
Ewentualnie w przypadku wykreowania nowych usług np. międzymiastowych przesyłek ten kanał może ulec rozszerzeniu , np.
KLIENT (nadaje przesyłke ) -> KURIER -> INNY KURIER -> KLIENT DOCELOWY ( odbiera )
Tutaj widać sytuację współpracy z inną firmą kurierską, co wpłynie też na podwyższenie ostatecznej ceny.
- Jakie aspekty przestrzenne przepływu rzeczowych, osobowych i informacyjnych strumieni rynkowych są istotne w naszej działalności?
- Jakie aspekty czasowe przepływu rzeczowych, osobowych i informacyjnych strumieni rynkowych są istotne w naszej działalności?
- Gdzie będzie zlokalizowana działalność? Jakie są cechy tej lokalizacji? Jak jest położony obiekt? Jakie jest bezpośrednie otoczenie? Jakie istnieją możliwości dojazdu? Ile osób przechodzi lub przejeżdża koło tego obiektu w ciągu dnia? Jak liczna grupa osób mieszka lub pracuje w odległości wymagającej przeznaczenia nie więcej niż 20 min. na dojazd? Czy są dostępne miejsca parkingowe (płatne lub bezpłatne)?
Lokalizacja działalności : miasto Kraków
Cechy lokalizacji, otoczenie : obszar zabudowany , otoczenie wielu firm , korporacji
Możliwości dojazdu: szeroko rozwinięta komunikacjia ( autobusy, tramwaje, kolej miejska ) oraz obwodnica ( estakady , drogi ekspresowe )
Ze względu na mobilnośc , kuriera będzie można zamówić za pośrednictwem telefonu, internetu . Nie będzie utrzymywane biuro ze względu na wysokie koszty stałe.
- Czy będą wykorzystywane automatyczne metody dystrybucji?
Nie dotyczy.
- PROMOCJA
- reklama
- Jakie treści zamierzamy przekazywać w naszych działaniach reklamowych?
“Szybki kurier miejski “
“Ekspresowo na terenie miasta”
“Zobacz naszą ofertę!”
Wskazania na : szybkość, ekspresowość, mobilność oraz niskie koszty
- Jakie nośniki reklamy będą odpowiednie dla naszej firmy? Które spośród mediów zewnętrznych zastosujemy? Które spośród mediów drukowanych wykorzystamy? Czy posłużymy się mediami elektronicznymi? Jeżeli tak, to którymi?
Ograniczymy koszty i podwyższymy skutecznośći dzięki zastosowaniu reklamy internetowej.
Wykorzystamy reklamę wyszukiwarkową w Google :
Po wpisaniu “kurier Kraków”, “usługi kurierskie Kraków” pojawimy się na pierwszej stronie Google , dzięki czemu dotrzemy do klienta. Taki klient, który wpisze powyższe słowa kluczowe do wyszukiwarki , poszukuje takich usług , więc skutecznośc jest o niebo wyższa niż np. na bilboardzie - gdzie niekoniecznie ktoś jest zainteresowany naszymi usługami.
- Kto będzie przekazywał informacje reklamowe (popularne osoby, autorytety, bohaterowie filmów fabularnych, animowanych, anonimowi lektorzy, dzieci, dorośli, itp.?
Nie stać nas na tego typu działania PR i przy tej działalności jest to nie istotne.
- Jak zamierzamy rozłożyć nasze działania reklamowe w czasie (w ciągu roku, w ciągu miesiąca, w ciągu tygodnia, w porach dnia)?
Musimy być codziennie widoczni wśród pozycji 1-3 na określone slowa kluczowe w Google.
Regularność działań i monitorowanie skuteczności ( pytanie klientów - skąd trafili na naszą strone internetową ) przyniesie nam sukces .
- Jak zamierzamy rozmieścić poszczególne nasze działania reklamowe w przestrzeni?
Przestrzeń wirtualna ( reklamy będą pojawiały się przez całą dobę )
- Jaką wybierzemy domenę i jak ukształtujemy naszą stronę internetową? PROJEKT STRONY INTERNETOWEJ
Domena:
- koniecznie ze słowem kluczowym kurier w treści ze względu na pozycjonowanie w Google ( tak, aby się kojarzyła z prowadzoną działalnością )
Strona internetowa:
- prosty projekt, ale i funkcjonalny ( kilka podstron bez przesady ,np.
OFERTA ( główna oferta, skoncetrowanie się na produkcie )
O FIRMIE ( jakieś referencje )
CENNIK ( cennik podstaowy + dopłaty za opcje dodatkowe )
KONTAKT ( telefon w widocznym miejscu + formularz kontaktowy do zamawiania on-line )
- W jaki sposób zamierzamy wykorzystać znajomość podstawowych zasad dobrej reklamy?
- reklama musi być prawdziwa ( na stronie internetowej muszą znaleźć się potwierdzenia obiecywanych korzyści ,itp. )
- obietnica korzyści oraz spełnienie tej obietnicy
Jeżeli czegoś nie mamy lub nie damy radę tego spełnić, lepiej pominąć daną treść reklamową lub dokonać modyfikacji, bo efekt będzie zupełnie odwrotny.
- publicity, public relations, image
- Jakie działania zamierzamy podjąć w celu zapewnienia sobie bezpłatnego dostępu do mass mediów?
- W jaki sposób zamierzamy nawiązać i utrzymać dobre relacje z otoczeniem (z dostawcami, władzami, klientami, konkurentami, instytucjami finansowymi, itp.?
- Jak zamierzamy ukształtować podstawowe elementy, które mają wpływ na wizerunek firmy?
- Projekt umowy sponsorskiej.
- sprzedaż osobista
- Ile osób będzie zatrudnionych w dziale sprzedaży i jakie zadania będą one realizowały?
- Jaką przyjmiemy strategię zatrudnienia i jaką strukturę organizacyjną będzie miał dział sprzedaży?
- Jakie przewidujemy zasady wynagradzania?
- W jaki sposób zamierzamy rekrutować pracowników? Jakimi cechami powinni się charakteryzować nasi przyszli pracownicy? Gdzie będziemy ich szukali? Jakie procedury rekrutacyjne zastosujemy?
- W jaki sposób zamierzamy szkolić pracowników?
- W jaki sposób zamierzamy motywować pracowników (poza systemem wynagrodzeń)?
- promocja sprzedaży
- Jakiego rodzaju krótkookresowe, dodatkowe bodźce motywujące do zakupu zamierzamy stosować?
- Jakiego rodzaju promocje cenowe zamierzamy zastosować?
- Jakiego rodzaju promocje nie-cenowe zamierzamy stosować?
- Jakiego rodzaju promocje zamierzamy realizować we współpracy z innymi firmami?
- Jak zamierzamy zaplanować działania z zakresu promocji sprzedaży w skali roku, w tygodnia, dnia?
- W jaki sposób zamierzamy (po)informować naszych (potencjalnych) klientów o bieżących promocjach (przy pomocy jakich form reklamy, sprzedaży osobistej lub publicity?
- stworzenie na stronie działu “Dla mediów” i publikowanie informacji
- pisanie do dziennikarzy , na forach mass mediów lub wysłanie anonsu np. do “Dzień Dobry TVN” , aby ktoś zainteresował się naszą działalnością i sam zacząło tym pisać , mówić
- poprzez dialog z otoczeniem ( rozmawianie, monitorowanie, pytanie ) oraz wdrożenia zmian ( korekta działań )
- nie powinniśmy ignorować plotek, pogłosek , negatywnych informacji o firmie tylko powinniśmy je przyjmować oraz wyjaśniać, pouczać i nieustannie je przepracowywać,badać
- ubiór pracownika ( strój kurierski, czapka z logo firmy )
- druki firmowe ( z logo firmy, papier firmowy, pieczątka )
irmowy
- nie przewiduje w najbliższym czasie
Na początku będe sama zajmowała się sprzedażą. Kontakt nawiązywany będzie przez internet, a dzięki zestawowi głośnomówiącemu będę mogła odebrać telefon w każdej chwili podczas jazdy samochodem. Będe przyjmować zlecenia . W przyszłości wraz ze wzrostem ilości zleceń można zatrudnić Panią do pracy w biurze, która będzie przyjmowała zlecenia i wystawiała faktury .
Jej zadania :
- przyjmowanie zleceń oraz fakturowanie
- logistyka ( organizacja przejazdu i obsługi różnych klientów )
- Zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej ( np. studentka studiów zaocznych ) na umowę zlecenie ( ze względu na brak składek do ZUS - oszczędności )
Wynagrodzenie stałe+ np. jakiś % od wartości sprzedaży ( czynnik motywacyjny ) , co będzie wpływało na motywację prawcownika do sprzedaży coraz większej ilości usług.
Rekrutacja przez internet ( portal Gumtree, Praca.pl, DamPrace.pl )
Cechy pracowników :
- komunikatywność
- miła aparycja
- mile widziane doświadczenie w pracy biurowej oraz w pracy bezpośrednio z klientem
Procedury rekrutacyjne:
1 . Selekcja ( zebranie CV oraz listów motywacyjnych ) oraz dogłębna analiza
2. Umowienie np. 10 spotkań wybranych kandydatów z pkt. 1
3. Zatrudnienie na okres próbny ( 1 tydzień )
4 . Podjęcie decyzji o zatrudnieniu .
- Szkolenie wstępne przez “właściciela firmy “ - szkolenie wdrażające do pracy
a następnie można wysłać pracownika na szkolenia np. dofinansowane z EFS ( UE ) , gdzie koszt może stanowić 10% rzeczywistego kosztu szkolenia.
- Bilet do kina, wejściówki na basen lub też pochwała pisemna, upominek
np. wręczamy kupon - przy następnym zamówieniu -10% rabatu , co zmotywuje do skorzystania jeszcze raz
- upominek
Nie dotyczy.
Nie dotyczy.
Strona firmowa ( WWW ) ewentualnie poprzez mailing do stałych klientów.