Koncepcja marketingowa własnej działalności


KONCEPCJA MARKETINGOWA WŁASNEJ DZIAŁALNOŚCI
  1. CHARAKTERYSTYKA PRODUKTU

  1. Proszę scharakteryzować swój produkt(-y) jako towar lub usługę, ewentualnie kombinację tych elementów (klasyfikacja ofert produktowo-usługowych)!

Usługa :   kurier miejski - dostarczanie drobnych przesyłek , listów i załatwianie spraw w imieniu klienta na terenie lokalnym - obszar miasta. Przykładowo - chcąc dostarczyć fakturę czy też pismo z jednego końca miasta na drugi - firmie lepiej będzie opłacało się skorzystać z naszych usług ; zamawiając kuriera miejskiego niż delegować zadania pracownikowi, kontrolować jego czas pracy i rozliczać go.

Przykład firmy podobnej :    EMPE - kurier.krakow.pl
  1. Jeżeli jest to towar, to proszę scharakteryzować ze względu na takie kryteria, jak: częstotliwość zakupu, stopień namysłu przy zakupie.
   nie dotyczy
  1. Jeżeli jest to usługa to proszę ją scharakteryzować ze względu na następujące kryteria: udział sprzętu i ludzi, niezbędny stopień kwalifikacji, obecność klienta, charakter odbiorcy, cel działalności!

Udział sprzętu i ludzi:   1 pakowne auto ( np. Citroen Berlingo )
Stopień kwalifikacji :  prawo jazdy kat. B oraz znajomość topografii regionu
Obecność klienta:  przy nadaniu przesyłki
Charakter odbiorcy :   Głównie firmy ( sektor B2B - usługi dla biznesu )
Cel działalności:   Obniżenie kosztów załatwiania spraw formalnych
  1. Jak przedstawiałby się nasz produkt przy zastosowaniu takich technik kreowania nowych produktów jak: modyfikacja cech, nowe połączenia, nowe konteksty, kontrastowe założenia?

Po modyfikacji :   
- można wprowadzić innowacje, np. zamawianie kuriera przez internet
- można spróbować obniżyć koszt finalny usługi , dzęki zamianie samochodu na skuter w czasie letnim
  1. Jakie korzyści odniosą klienci z nabycia produktu? Jaką główną potrzebę lub motyw będzie zaspokajał produkt? Jakie są główne cechy, funkcje i zalety naszego produktu?

Korzyści :
- obniżenie kosztów działalności w zakresie dostarczania przesyłek
- ekspresowy czas realizacji dostarczenia przesyłek
- nie trzeba wysyłać pracowników firmy i kontrolować ich
- przy stałych umowach możliwość ustalenia cen dla klienta kluczowego
  1. Jaki element produktu (w przypadku produktów złożonych) będzie najważniejszy dla naszych klientów? Co będzie główną atrakcją i magnesem dla klientów RDZEŃ PRODUKTU?
Szybkość dostarczenia oraz mobilność
  1. Jakie podstawowe (minimalne) świadczenia zaoferuje firma w celu zaspokojenia zasadniczych oczekiwań klientów PRODUKT PODSTAWOWY?

  1. Jakich świadczeń, cech i warunków nabywcy zwykle oczekują (spodziewają się) kupując tego typu produkt?
- bezpieczeńśtwo ( dostarczenie przesyłki w stanie nienaruszonym )
- informacja ( np. monit SMS lub też telefon - potwierdzenie odbioru przesyłki przez klienta )
- czas ( ważny jest czas realizacji , firma prędzej zamówi kuriera, który dostarczy towar w ciągu 3 godzin niż na drugi dzień roboczy ) .
  1. Jakie dodatkowe świadczenia zaoferuje firma w celu przekroczenia zasadniczych oczekiwań klientów – uatrakcyjnienia swojej oferty i przyjemnego zaskoczenia klientów, a nawet wprawienia ich w zachwyt? PRODUKT POSZERZONY
- monitorowanie przesyłki przez internet po wpisaniu kodu nadania ( innowacyjność )
- powiadomienie SMS ( o dostarczeniu przesyłki )
- gadżet firmowy ( rozdawanie prezentów - gadzetów z logo firmy w celu przekonania o jej wartości )
  1. Jakie kolejne świadczenia firma mogłaby ewentualnie zaoferować w przyszłości w celu dalszego uatrakcyjnienia swojego produktu? PRODUKT POTENCJALNY/PRZYSZŁOŚCI
- np. modyfikacja produktu ( specjalna usługa; przesyłka nocna ) lub też do intercity - pomiędzy większymi miastami w ciągu 1 dnia

  1. Jakie elementy zarządzania jakością firma będzie stosować?
- wywiad z klientami ( osoba z zewnątrz zadzwoni do klientów i zapyta o jakość obsługi klienta, np. czy pracownik był pomocny, kulturalny , uprzejmy )
- obserwacja i monitorowanie konkurencji ( obserwacja jest najlepszym rozwiązaniem, aby polepszać jakość świadczonych usług, ucząc się od konkurencji )
  1. Jakie elementy zarządzania wydajnością firma będzie stosować?
- używanie GPS’ów w celu szybkiego dotarcia do celu , minimalizacja kosztów zużycia paliwa
  1. CHARAKTERYSTYKA POLITYKI CENOWEJ
  1. Jakie będą główne składniki kosztów prowadzenia działalności? Które z nich będą miały charakter stały, a które zmienny? Jaki będzie orientacyjny poziom kosztów?
Koszty stałe:    
Ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (ZUS) : ~ 350 zł / miesięcznie
Utrzymanie pojazdu ( OC, eksploatacja ) :  ~ 1 000 zł / rocznie
Księgowość:  ~ 200 zł / miesięcznie
Reklama:  ~ 300 zł / miesięcznie
Koszty zmienne:
Koszty paliwa
*Nie są brane pod uwagę koszty zatrudnienia pracownika, ponieważ na początku będe zajmować się tym sama ( samozatrudnienie ) . Dopiero po osiągnięciu rentowności oraz nadwyżki finansowej zamierzam zatrudnić pracownika.
  1. Jakiego rodzaju strategię cenowo-jakościową względem produktów i cen konkurencji firma przewiduje?
Strategia stałej ceny na terenie całego miasta ( prostota , np. 25 zł / usługa ) , co prawda będą to różne odległości, ale uśredniając wszystkie zlecenia - cel biznesowy zostanie osiągnięty
  1. Jakie warianty różnicowania cen są przewidywane? Jakie dostrzegamy sens biznesowy dla strategii cen jednolitych lub strategii cen zróżnicowanych?
Różnicowanie cen poprzez dopłate za opcje dodatkowe ( np. powiadomienia e-mail, sms ) + dostawa w tempie  ekpresowym ( do 1 godziny ) , załatwienie spraw w urzędzie ( sprawy nietypowe ) ,np. zakupy w sklepie - > dopłata extra do ceny regularnej
  1. CHARAKTERYSTYKA LOKALIZACJI/DYSTRYBUCJI
  1. Jakimi kanałami (przy pomocy jakich ogniw – osób, instytucji) zapewnimy sobie przepływ głównych strumieni rynkowych? Jaki charakter będą miały wykorzystywane kanały (krótkie, długie, szerokie, wąskie)?
Kanał dystrybucji :   wąski
KLIENT (nadaje przesyłke ) -> KURIER ( pośrednik - przewoźnik ) -> KLIENT DOCELOWY ( odbiera )
Ewentualnie w przypadku wykreowania nowych usług np. międzymiastowych przesyłek ten kanał może ulec rozszerzeniu , np.

KLIENT (nadaje przesyłke ) -> KURIER -> INNY KURIER  -> KLIENT DOCELOWY ( odbiera )

Tutaj widać sytuację współpracy z inną firmą kurierską, co wpłynie też na podwyższenie ostatecznej ceny.
  1. Jakie aspekty przestrzenne przepływu rzeczowych, osobowych i informacyjnych strumieni rynkowych są istotne w naszej działalności?
  2. Jakie aspekty czasowe przepływu rzeczowych, osobowych i informacyjnych strumieni rynkowych są istotne w naszej działalności?
  3. Gdzie będzie zlokalizowana działalność? Jakie są cechy tej lokalizacji? Jak jest położony obiekt? Jakie jest bezpośrednie otoczenie? Jakie istnieją możliwości dojazdu? Ile osób przechodzi lub przejeżdża koło tego obiektu w ciągu dnia? Jak liczna grupa osób mieszka lub pracuje w odległości wymagającej przeznaczenia nie więcej niż 20 min. na dojazd? Czy są dostępne miejsca parkingowe (płatne lub bezpłatne)?
Lokalizacja działalności :    miasto Kraków
Cechy lokalizacji, otoczenie :     obszar zabudowany , otoczenie wielu firm , korporacji
Możliwości dojazdu:  szeroko rozwinięta komunikacjia ( autobusy, tramwaje, kolej miejska ) oraz obwodnica ( estakady , drogi ekspresowe )

Ze względu na mobilnośc  , kuriera będzie można zamówić za pośrednictwem telefonu, internetu . Nie będzie utrzymywane biuro ze względu na wysokie koszty stałe.
  1. Czy będą wykorzystywane automatyczne metody dystrybucji?
Nie dotyczy.
  1. PROMOCJA
  1. reklama
  • Jakie treści zamierzamy przekazywać w naszych działaniach reklamowych?
“Szybki kurier miejski “
“Ekspresowo na terenie miasta”
“Zobacz naszą ofertę!”

Wskazania na : szybkość, ekspresowość, mobilność oraz niskie koszty
  • Jakie nośniki reklamy będą odpowiednie dla naszej firmy? Które spośród mediów zewnętrznych zastosujemy? Które spośród mediów drukowanych wykorzystamy? Czy posłużymy się mediami elektronicznymi? Jeżeli tak, to którymi?

Ograniczymy koszty i podwyższymy skutecznośći dzięki zastosowaniu reklamy internetowej.
Wykorzystamy reklamę wyszukiwarkową w Google :

Po wpisaniu “kurier Kraków”, “usługi kurierskie Kraków” pojawimy się na pierwszej stronie Google , dzięki czemu dotrzemy do klienta.  Taki klient, który wpisze powyższe słowa kluczowe do wyszukiwarki , poszukuje takich usług , więc skutecznośc jest o niebo wyższa niż np. na bilboardzie - gdzie niekoniecznie ktoś jest zainteresowany naszymi usługami.

  • Kto będzie przekazywał informacje reklamowe (popularne osoby, autorytety, bohaterowie filmów fabularnych, animowanych, anonimowi lektorzy, dzieci, dorośli, itp.?
Nie stać nas na tego typu działania PR i przy tej działalności jest to nie istotne.
  • Jak zamierzamy rozłożyć nasze działania reklamowe w czasie (w ciągu roku, w ciągu miesiąca, w ciągu tygodnia, w porach dnia)?
Musimy być codziennie widoczni wśród pozycji 1-3 na określone slowa kluczowe w Google.
Regularność działań i monitorowanie skuteczności ( pytanie klientów - skąd trafili na naszą strone internetową ) przyniesie nam sukces .

  • Jak zamierzamy rozmieścić poszczególne nasze działania reklamowe w przestrzeni?
Przestrzeń wirtualna ( reklamy będą pojawiały się przez całą dobę )
  • Jaką wybierzemy domenę i jak ukształtujemy naszą stronę internetową? PROJEKT STRONY INTERNETOWEJ
Domena:
- koniecznie ze słowem kluczowym kurier w treści ze względu na pozycjonowanie w Google ( tak, aby się kojarzyła z prowadzoną działalnością )
Strona internetowa:
- prosty projekt, ale i funkcjonalny ( kilka podstron bez przesady ,np.
OFERTA ( główna oferta, skoncetrowanie się na produkcie )
O FIRMIE ( jakieś referencje )
CENNIK ( cennik podstaowy + dopłaty za opcje dodatkowe )
KONTAKT ( telefon w widocznym miejscu + formularz kontaktowy do zamawiania on-line )
  • W jaki sposób zamierzamy wykorzystać znajomość podstawowych zasad dobrej reklamy?
- reklama musi być prawdziwa ( na stronie internetowej muszą znaleźć się potwierdzenia obiecywanych korzyści ,itp. )
- obietnica korzyści oraz spełnienie tej obietnicy

Jeżeli czegoś nie mamy lub nie damy radę tego spełnić, lepiej pominąć daną treść reklamową lub dokonać modyfikacji, bo efekt będzie zupełnie odwrotny.

  1. publicity, public relations, image
    • Jakie działania zamierzamy podjąć w celu zapewnienia sobie bezpłatnego dostępu do mass mediów?
    - stworzenie na stronie działu “Dla mediów” i publikowanie informacji
    - pisanie do dziennikarzy , na forach mass mediów lub wysłanie anonsu np. do “Dzień Dobry TVN” , aby ktoś zainteresował się naszą działalnością i sam zacząło tym pisać , mówić
    • W jaki sposób zamierzamy nawiązać i utrzymać dobre relacje z otoczeniem (z dostawcami, władzami, klientami, konkurentami, instytucjami finansowymi, itp.?
    - poprzez dialog z otoczeniem ( rozmawianie, monitorowanie, pytanie ) oraz wdrożenia zmian ( korekta działań )
    - nie powinniśmy ignorować plotek, pogłosek , negatywnych informacji o firmie tylko powinniśmy je przyjmować oraz wyjaśniać, pouczać i nieustannie je przepracowywać,badać
    • Jak zamierzamy ukształtować podstawowe elementy, które mają wpływ na wizerunek firmy?
    - ubiór pracownika ( strój kurierski, czapka z logo firmy )
    - druki firmowe ( z logo firmy, papier firmowy, pieczątka )
    irmowy
    • Projekt umowy sponsorskiej.
    - nie przewiduje w najbliższym czasie
    1. sprzedaż osobista
    • Ile osób będzie zatrudnionych w dziale sprzedaży i jakie zadania będą one realizowały?
    Na początku będe sama zajmowała się sprzedażą. Kontakt nawiązywany będzie przez internet, a dzięki zestawowi głośnomówiącemu będę mogła odebrać telefon w każdej chwili podczas jazdy samochodem. Będe przyjmować zlecenia . W przyszłości wraz ze wzrostem ilości zleceń można zatrudnić Panią do pracy w biurze, która będzie przyjmowała zlecenia i wystawiała faktury .
    Jej zadania :
    - przyjmowanie zleceń oraz fakturowanie
    - logistyka ( organizacja przejazdu i obsługi różnych klientów )
    • Jaką przyjmiemy strategię zatrudnienia i jaką strukturę organizacyjną będzie miał dział sprzedaży?
    - Zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej ( np. studentka studiów zaocznych ) na umowę zlecenie ( ze względu na brak składek do ZUS - oszczędności )
    • Jakie przewidujemy zasady wynagradzania?
    Wynagrodzenie stałe+ np. jakiś % od wartości sprzedaży ( czynnik motywacyjny ) , co będzie wpływało na motywację prawcownika do sprzedaży coraz większej ilości usług.
    • W jaki sposób zamierzamy rekrutować pracowników? Jakimi cechami powinni się charakteryzować nasi przyszli pracownicy? Gdzie będziemy ich szukali? Jakie procedury rekrutacyjne zastosujemy?
    Rekrutacja przez internet ( portal Gumtree, Praca.pl, DamPrace.pl )
    Cechy pracowników :
    - komunikatywność
    - miła aparycja
    - mile widziane doświadczenie w pracy biurowej oraz w pracy bezpośrednio z klientem


    Procedury rekrutacyjne:
    1 . Selekcja ( zebranie CV oraz listów motywacyjnych ) oraz dogłębna analiza
    2. Umowienie np. 10 spotkań wybranych kandydatów z pkt. 1
    3. Zatrudnienie na okres próbny ( 1 tydzień )
    4 . Podjęcie decyzji o zatrudnieniu .

    • W jaki sposób zamierzamy szkolić pracowników?
    - Szkolenie wstępne przez “właściciela firmy “ - szkolenie wdrażające do pracy
    a następnie można wysłać pracownika na szkolenia np. dofinansowane z EFS ( UE ) , gdzie koszt może stanowić 10% rzeczywistego kosztu szkolenia.
    • W jaki sposób zamierzamy motywować pracowników (poza systemem wynagrodzeń)?
    - Bilet do kina, wejściówki na basen lub też pochwała pisemna, upominek
    1. promocja sprzedaży
    • Jakiego rodzaju krótkookresowe, dodatkowe bodźce motywujące do zakupu zamierzamy stosować?
    • Jakiego rodzaju promocje cenowe zamierzamy zastosować?
    np. wręczamy kupon - przy następnym zamówieniu -10% rabatu , co zmotywuje do skorzystania jeszcze raz
    • Jakiego rodzaju promocje nie-cenowe zamierzamy stosować?
    - upominek
    • Jakiego rodzaju promocje zamierzamy realizować we współpracy z innymi firmami?
    Nie dotyczy.
    • Jak zamierzamy zaplanować działania z zakresu promocji sprzedaży w skali roku, w tygodnia, dnia?
    Nie dotyczy.
    • W jaki sposób zamierzamy (po)informować naszych (potencjalnych) klientów o bieżących promocjach (przy pomocy jakich form reklamy, sprzedaży osobistej lub publicity?
    Strona firmowa ( WWW ) ewentualnie poprzez mailing do stałych klientów.